Een leerplatform voor chirurgen in de Metaverse

In het academische traject om chirurg te worden, zijn de tijd en de opleidingsmiddelen niet altijd toereikend. In een poging om deze moeilijkheden te overwinnen heeft Non Nocere, een Duits bedrijf in Berlijn, een opleidingsplatform ontwikkeld met een simulator met virtuele realiteit die een reproduceerbare en gestandaardiseerde leeromgeving biedt, als aanvulling op elk bestaand opleidingsprogramma.

Wegens tijdgebrek kan het gebeuren dat studenten afstuderen zonder de cruciale procedures uitgevoerd te hebben of ze hebben ingrepen niet vaak genoeg kunnen uitvoeren. Uit sommige studies blijkt dat 30% van de afgestudeerde chirurgen na afstuderen niet in staat is zelfstandig te opereren.

Om te proberen deze moeilijkheden te verhelpen ontwikkelde Non Nocere, een gemakkelijk toegankelijke en betaalbare tool die beantwoordt aan de behoeften van chirurgen in opleiding. 

Het opleidingsplatform biedt een simulator met virtuele realiteit die een reproduceerbare en gestandaardiseerde leeromgeving biedt die een aanvulling vormt op elk huidig opleidingsprogramma.

SharpSurgeon, de educatieve tool, is ontworpen met chirurgen voor chirurgen om de ontbrekende schakel in de chirurgische opleiding te creëren.

Het platform biedt momenteel een interactieve multi-user onderwijsomgeving met de mogelijkheid tot afstandsonderwijs die gebruik maakt van twee verschillende implementaties van virtuele realiteit: een virtueel anatomie- en pathologielaboratorium en immersieve virtuele procedures.

Dankzij de functies voor multi-users en leren op afstand kunnen docenten en leerlingen direct met elkaar communiceren in de virtuele klas, onmiddellijk vragen stellen, fouten corrigeren en in realtime observeren.

Parallel aan de ontwikkeling van dit platform is aan de Universitätsmedizin Göttingen (UMG) een proefstudie uitgevoerd door Maximilian Reinhold, orthopedisch chirurg en diensthoofd. Het doel van deze proefstudie was het testen van de effectiviteit van het leren van anatomische kennis en praktische vaardigheden bij spinale chirurgie met behulp van een nieuw op virtual reality gebaseerd trainingsplatform.

Uit de resultaten blijkt dat virtual reality minstens dezelfde kennisoverdracht biedt als traditioneel onderwijs.

Van de 25 studenten die aan het onderzoek deelnamen, werd 69% van de vragen correct beantwoord in de HS-groep (n=11) en 66% in de VR-groep (n=14).

De vergelijking van de twee groepen in de algemene evaluatie van de praktische test (implantatie van de wervelschroef op het botmodel) toont een goede respons op het leerproces.

School voor digitale chirurgie
Virtuele realiteit biedt veel potentieel, maar nieuwe gebruikers hebben meer tijd nodig, de integratie en de gebruikerservaring kunnen verder worden verbeterd.

De UMG werkt momenteel aan de uitvoering van een programma voor het gebruik van virtuele realiteit in het halfjaarlijkse leerprogramma voor chirurgiestudenten en aan de oprichting van een nieuwe school voor digitale chirurgie in Göttingen.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.