De ideale cardioloog volgens patiënten

Online cardioloog beoordelingen, zoals die op de Yelp website, zijn een veelgebruikte methode voor patiënten om een cardioloog te vinden. Het blijft onbekend hoe bias dergelijke reviews kan beïnvloeden. Dat onderzocht deze studie (1).

Welke kwaliteiten helpen cardiologen om goede beoordelingen te krijgen op internetportalen? Amerikaanse collega's - een groep vrouwelijke artsen onder leiding van Erica Mark van de University of Virginia Medical School in Charlottesville - hebben dat dus onderzocht. Dat via Yelp, het aanbevelingsportaal voor dienstverleners, waar je zowat alles vindt en kunt zoeken. Inclusief dus ervaringen met de cardioloog die je hebt geraadpleegd. Mark en haar collega's bekeken 563 van dergelijke beoordelingen van cardiologische praktijken van 2007 tot 2020.

Wat bleek? Cardiologen hadden meer kans op meer gunstige beoordelingen wanneer beoordelaars de kenmerken competentie/kennisbasis en grondigheid noteerden, bij positieve interacties met het medisch en ondersteunend personeel. Als de naam van de arts expliciet in de evaluatie werd genoemd, kreeg die meestal betere cijfers.

Negatieve interacties met het personeel werden in verband gebracht met lagere beoordelingen. Opmerkelijk ook: vrouwelijke cardiologen kregen onevenredig meer lagere beoordelingen en meer negatieve vermeldingen over de communicatie tussen cardioloog en patiënt dan verwacht. Bij vrouwelijke artsen werd de communicatie met patiënten vaker 'negatief' genoemd.

Ook ras bleek een determinerene factor: blanke en zwarte cardiologen kregen lagere beoordelingen dan verwacht in vergelijking met andere raciale groepen.

Conclusies

De door de patiënt ervaren competentie van de cardioloog, grondigheid en positieve interacties met het personeel hielden verband met positieve beoordelingen in online beoordelingen. Er werden ook verschillen gevonden tussen geslacht en ras. Positief is wel dat vijfsterrenbeoordelingen overheersen (52%). De meest ongunstige beoordeling (één ster) staat wel op de tweede plaats (18%). 

Verder onderzoek moet worden gedaan om deze bevindingen te bevestigen en de associatie van online beoordelingen met klinische zorg en patiëntresultaten te begrijpen.

Methode

Cardiologen Yelp-reviews van praktijken in de Verenigde Staten van 2007 tot 2020 werden geanalyseerd. In totaal werden 563 reviews gecodeerd voor positieve en negatieve thema's. Binaire logistische regressie werd gebruikt om te bepalen of bepaalde factoren de kans op hoge beoordelingen verhoogden. Chi-kwadraat toetsen werden gebruikt om associaties te bepalen tussen geslacht en ras met bepaalde factoren en algemene cardiologische beoordelingen.

(1) Patient-Centered Insights and Biases Regarding Cardiologists Via Online Review Platform Analysis
Erica Mark, Mackenzi Oswald, Priyanka Kundar, Martha Gulati (J Am Heart Assoc 2023; online 31 januari)

DOI: 10.1161/JAHA.122.027405

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.